THE CONSTRUCTION OF ANSTALT 3000
projekt wsparty przez Austriackie Forum Kultury w Warszawie
Rozgrywając się w animowanym systemie rurociągów, The Construction of ANSTALT3000 prowadzi w otchłań chybionej hiper-fikcji, a wręcz dalej, do granic wyobraźni, rozumianej dosłownie – do, jakby, sekretnie obscenicznego świata-pomiędzy, świata definiowanego przez anty- i meta-logikę. Brzmi pokrętnie? Bo praca jest jest pokrętna i szalenie inteligentna.
W tymczasowych animowanych sceneriach, pojawiają się raczej niezgrabne stworzenia-mieszańce, które konfrontują same siebie oraz publiczność z – chwilami nadzwyczaj zabawnymi – mutacjami słów, tekstów i ciał.
I tak Bóg został stworzony jak siedem cyfrowych nieszczęść – tylko po to by zaprzeczyć swojemu istnieniu, scenerie i postaci (de)formują się nieustannie w ciągłym rytmie kolejnych poziomów, przypominając w swojej strukturze zarówno popularne scenariusze gier, jak i zasadę gagów z wczesnych komedii filmowych. Tylko pozornie naiwnie, jednak w swojej konsekwentnej redukcji w nadzwyczaj złożony sposób, zakład [Anstalt] i jego mieszkańcy opowiadają o tytułowych procesach konstruowania i rezygnowania: znaczeń, przestrzeni, a w końcu także konwencji komunikacyjnych w „cyfrowej erze”.
(Sebastian Höglinger)
Helmut Munz (AT), ur. 1984, obecnie jest studentem RMIT University w Melbourne, gdzie przygotowuje doktorat z mediów i komunikacji.