KWARTET NA POMIDORY
Dokumentacja instalacji w programie WRO on Tour
Generatywna kompozycja muzyczna, której partyturą jest rozpisany w czasie proces obsługi instalacji, wzrostu i rozwoju roślin.
Codzienne czynności sterowania oświetleniem wegetacyjnym, podlewania, tworzenia przewiewu oraz zamgławiania powietrza zmieniają warunki środowiskowe roślin. Jednocześnie zainstalowane w stanowiskach czujniki na bieżąco dokonują pomiarów naświetlenia, wilgotności gleby i powietrza, temperatury otoczenia oraz ilości dostępnej wody.
Kompozycja taktowana jest na szesnaście czwartych metronomem wspólnym dla wszystkich stanowisk. Opiera się ona na dźwiękach spreparowanych gitar o czystym oraz przesterowanym brzmieniu, cytry koncertowej oraz fortepianu. Jej ostateczny muzyczny charakter to efekt sterowania wcześniej przygotowanymi strukturami rytmicznymi oraz skalami instrumentów przez odczyty wskazań czujników.
W każdym z instrumentów zachodzą następujące korelacje:
– ilość dostępnej wody wpływa na wybór struktury rytmicznej – im wyższy odczyt poziomu wody, tym intensywniejsza struktura;
– odchyły temperatury powietrza od optymalnej wynoszącej 24°C powodują spłaszczenie lub uwypuklenie aktualnej struktury rytmicznej;
– wilgotność powietrza odpowiada za intensywność wibracji dźwięku;
– wilgotność gleby wpływa na rozpiętość skali dźwięków;
– światło wegetacyjne włącza generatywność muzyczną danego stanowiska;
Dodatkowo, każda z czynności pielęgnacyjnych posiada swój indywidualny charakter dźwiękowy oparty na takich parametrach, jak ilość wody użyta do podlania rośliny czy też czas i intensywność zamgławiania.
W rozwoju roślin kluczowe jest utrzymanie optymalnych warunków środowiskowych. Nie istnieje natomiast jakakolwiek fizyczna korelacja pomiędzy wzrostem roślin a otoczeniem dźwiękowym.
Kompozycja jednakże korzystnie wpływa na rozwój roślin, gdyż przez jej istnienie pomidory stanowią obiekt intensywniejszej obserwacji oraz wzmożonej dbałości opiekunów.
Trzymiesięczny okres uprawy to także czas trwania kompozycji, która jest na bieżąco odgrywana jest poprzez zainstalowane w stanowiskach roślin głośniki.
Praca jest rozwinięciem wczesnego prototypu, który powstał we współpracy z Fundacją h/2, Wydziałem Elektroniki Politechniki Wrocławskiej oraz Uniwersytetem Przyrodniczym we Wrocławiu.
Maciej Markowski (PL), ur. 1976, muzyk i programista. Studiował matematykę na Uniwersytecie Wrocławskim, ukończył Państwową Szkołę Muzyczną II st. we Wrocławiu. Współtworzył zespół Małe Instrumenty, z którym nagrał płytę długogrającą Antonisz oraz zrealizował wiele projektów, w tym nagrodzony Tukanem OFF 29. PPA spektakl Elektrownia Dźwięku. Gra w zespole Kariera, z którym nagrał dwie płyty: Miasto oraz Kołysanki, tworzy wraz z czterema muzykami amatorami ironiczno-eksperymentalny zespół Shantharion. Realizuje także teledyski oraz tworzy i programuje instalacje multimedialne. Współpracował z MWW Wrocław, Centrum Sztuki WRO, Teatrem Capitol oraz CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie.
Współpraca: Marcin Ożóg i Rafał Sumisławski