Roger Malina. Kryzys w reprezentacji danych: w poszukiwaniu nowych dróg eksplorowania i przyswajania danych
Abstrakt
Staliśmy się kulturą danych. Każdego dnia, gdy korzystamy z naszych telefonów lub komputerów, pobieramy gigantyczną ilość danych i wysyłamy je do naszych znajomych i do chmury. Niemniej nadal sposób, w jaki posługujemy się danymi, jest prymitywny. Jako ludzie jesteśmy „wielomodalni”, bez problemu przechodzący ze zmysłu do zmysłu wskutek działania naszej uwagi i potrzeb, które sterują naszą percepcją. Jako byty cyfrowe, jednak, spychani jesteśmy przez nasze technologie w stan jakiejś głębokiej agnozji. Będę chciał opowiedzieć o pracy, którą wspólnie podjęliśmy jako UT Dallas ArtSciLabin z Gaganem Wigiem, specjalistą w dziedzinie nauk o układzie nerwowym, polegającą na zastanowieniu się, w jaki sposób można pokazać uzyskane z funkcjonalnego magnetycznego rezonansu jądrowego (fMRI) dane z konektomu (kompletnej mapy sieci połączeń neuronalnych – od tłum.) określające połączenia wewnętrzne występujące w mózgach osób młodych i osób starych. W wymiarze ogólnym, projekt dotyczy szeroko pojętego kryzysu reprezentacji danych.
Roger Malina (US) jest specjalistą w zakresie astronautyki i astronomem specjalizującym się w astronomii ekstremalnej i ultrafioletowej, oprzyrządowaniu i instrumentach astronomicznych i optyce. Piastował funkcję dyrektora Observatoire Astronomique de Marseille Provence, był także Głównym Badaczem NASA [Principal Investigator] w projekcie Extreme Ultraviolet Satellite na University of California w Berkeley. Malina zajmują się także działalnością wydawniczą i edytorską w nowo powstałych obszarach badawczych, które łączą nauki i technologię ze sztuką, projektowaniem oraz naukami humanistycznymi. Od roku 1982 jest Redaktorem Wykonawczym Leonardo Publications MIT Press. Jest założycielem i zasiada w zarządach dwóch organizacji pożytku publicznego, ISAST w San Francisco oraz OLATS w Paryżu, które zajmują się promocją i dokumentacją pracy artystów zaangażowanych we współczesną naukę i technologie. Obecnie jest także profesorem nadzwyczajnym sztuki i technologii oraz profesorem fizyki na University of Texas w Dallas oraz Directeur de Recherche [dyrektorem badań], w CNRS we Francji. Piastuje też funkcję współdyrektora [Associate Director] w ATEC.
Jesienią 2013 roku założył ArtSciLab w ramach programu ATEC na University of Texas w Dallas (artscilab.utdallas.edu ). To trans-dyscyplinarne laboratorium badawcze przyjmuje projekty, które wymagają pogłębionej współpracy artystów i naukowców. Celem laboratorium jest prowadzenie badań, które prowadzą do powstania dzień sztuki, narzędzi analitycznych danych naukowych, oraz testowania technologii. Ponadto, laboratorium wspiera działania edukacyjne integrujące sztukę, projektowanie oraz nauki humanistyczne z naukami ścisłymi, technologią, edukacją i matematyką (STEAM). Pierwsze projekty ArtSciLab dotyczą sonifikacji danych przy współpracy z naukowcami w zakresie nauk o mózgu, geo-nauk, astronomii, a także testowania technologii w domenie nanotechnologii oraz rozwoju aplikacji mobilnych. Do głównych przykładów współpracy należy projekt Data Remix realizowany w prof. Ruth West z University of North Texas, a także projekt Innowacji Poznawczej z prof. Sue Denham i Michaelem Puntem z University of Plymouth w Wielkiej Brytanii, jak też projekt Communicating Scientific Uncertainty [Komunikowanie naukowych niepewności] z prof. Drew Hemmentem z University of Lancaster w Wielkiej Brytanii..
W latach 2012-2013 Roger Malina przewodniczył badaniu finansowanemu przez US National Science Foundation [Narodową Fundację Nauki Stanów Zjednoczonych]: Steps to an Ecology of Networked Knowledge and Innovation: Enabling new forms of collaboration among sciences, engineering, arts, and design [Kroki ku ekologii wiedzy i innowacji usieciowionej: uaktywnianie nowych form współpracy nauk, technologii, sztuki i projektowania], w którym określone zostały kluczowe mechanizmy aktywowania współpracy nauki ze sztuką.
Malina jest członkiem wybranym Międzynarodowej Akademii Astronautyki, byłym przewodniczącym założycielem VI Komisji Działalności Kosmicznej i Społeczeństwa. Jest współprzewodniczącym Międzynarodowego Komitetu Federacji Astronautycznej ds. Kulturalnego Wykorzystania Przestrzenia Kosmicznej. Zasiadał w Comite National francuskiego CNRS Astronomii oraz Francuskiej Narodowej Komisji Kosmologii. Otrzymał wiele nagród i odznaczeń, w tym International Academy of Astronautics Social Sciences Award, szereg nagród NASA za działalność publiczną, a także nagrodę „Laser d’or” od International Video Art Organization. Według stanu na luty 2014 roku, był cytowany ponad 3700 na Google Scholar.