Joanna Zylinska. Skamieniałości mediów: fotografia po wyginięciu
Abstrakt
Co sztuka może zrobić dla geologii? W swoim wystąpieniu będę chciała się zastanowić, co znaczyłoby wyobrażenie sobie świata „po wyginięciu”: nie w momencie, kiedy różne gatunki, w tym także ten, w który tak narcystycznie jesteśmy zapatrzeni – czyli my sami – były już nieobecne, ale raczej w czasie, kiedy zagłada weszła w fazę koncepcyjną i widoczną dla większości mieszkańców Ziemi. Przyjmując historię fotografii jako część szerszej historii kultury i natury na naszej planecie, postaram się prześledzić podobieństwa łączące fotografię ze skamielinami, oraz odczytać fotografię jako wywołany światłem proces skamieniania dziejący się w wielu różnych mediach. Z tego punktu widzenia, fotografia jawi się jako faktyczny zapis życia (a nie jako jedynie ślad jego pamięci). Ponadto będę chciała też wrócić do faktu absorbcji przez fotografię naturalnego światła pochodzącego od słońca w celu zbadania, na ile praktyka fotograficzna może nam powiedzieć coś o źródłach energii oraz o naszej relacji z gwiazdą, która karmi naszą planetę. W tym celu odniosę się do fotografów, którzy w sposób świadomy przyjmowali horyzont wyginięcia jako miejsce swojej praktyki – począwszy o dziewiętnastowiecznego geologa-fotografa Williama Jerome’a Harrisona, po artystów współczesnych, takich jak Hiroshi Sugimoto. Pochylę się także nad praktykami, w których działanie słońca jest tematem i medium jednocześnie, np. w post-cyfrowych pracach Penelope Umbrico. Wystąpienie zakończę krótkim przedstawienie własnej pracy artystycznej: Antropocen: projekt historii lokalnej.
Joanna Zylinska (UK) piastuje funkcję profesora na wydziale nowych mediów i komunikacji [New Media and Communications] w Goldsmiths, University of London. Jest autorką pięciu książek – w tym Minimal Ethics for the Anthropocene (Open Humanities Press, 2014; dostępna w wersji ebooka), Life after New Media: Mediation as a Vital Process (wraz z Sarah Kember; MIT Press, 2012) oraz Bioethics in the Age of New Media (MIT Press, 2009) – jest także współredaktorką projektu finansowanego przez JISC, Living Books about Life, w ramach którego publikowane są książki z pogranicza humanistyki i nauk ścisłych. W 2013 roku ukazało się jej tłumaczenie traktatu filozoficznego Stanisława Lema, Summa Technologiae, w ramach cyklu Electronic Mediations nakładem University of Minnesota. Zylinska jest współredaktorką Culture Machine, ogólnie dostępnego czasopisma z zakresu kultury i teorii; jest także kuratorką siostrzanych projektów, Photomediations Machine oraz Photomediations: An Open Book. Swoją filozoficzną twórczość pisarską oraz pracę kuratorską łączy z artystyczną praktyką fotograficzną.