Andreas Broeckmann. Trudny dialog między „sztuką” a „nauką”
Abstrakt
W swoim wystąpieniu będę chciał zająć się niektórymi wymiarami formalnymi, instytucjonalnymi oraz konceptualnymi, które warunkują spotkanie artystów z naukowcami. Podczas gdy bieżąca debata na temat „badań w oparciu o sztukę” rozwijała się głównie w ciągu ostatniego dziesięciolecia, dyskusje na temat pojęcia „badań artystycznych” sięgają lat 90. ubiegłego wieku, zaś dyskurs na temat „sztuki i nauki” lat 60. Owe różne historyczne płaszczyzny i trajektorie implikują znaczącą mnogość podejść i doświadczeń w całym spektrum kontekstów artystycznych, akademickich i nieformalnych. Zastanawiając się nad spotkaniem „sztuki” z „nauką”, jednym z kluczowych problemów konceptualnych jest fakt, że oba słowa (sztuka, nauka) odnoszą się do niezwykle zróżnicowanych i niehomogenicznych obszarów tak w dyskursie, jak i praktyce. Choć czasem z powodów strategicznych korzystniej jest mówić skrótem posiłkując się uogólnieniami, to jednak uważam, że należy pamiętać o praktycznych i programowych specyfikach bieżących i przeszłych działań w tej domenie, z jej niezwykłą różnorodnością struktur czasowych i ekonomicznych, oraz systemów monetarnej bądź symbolicznej gratyfikacji. Pomyślne inicjatywy z obszaru „sztuka/nauka” często wynikały z pełnej pasji pracy jednostek i szczególnych konstelacji instytucjonalnych, które tak jak te konstelacje, miały charakter tymczasowy.
dr Andreas Broeckmann (DE) jest historykiem sztuki i kuratorem, pracuje w Centrum Kultur Cyfrowych – Centre for Digital Cultures na Leuphana Universität Lüneburg gdzie jest dyrektorem Leuphana Arts Program. Jest też założycielem Dortmunder U – Centre for Art and Creativity (2009-2011) oraz dyrektorem artystycznym ISEA2010 RUHR, XVI Międzynarodowego Sympozjum Sztuki Elektronicznej w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Ruhr.2010. W latach 2000 – 2007 był dyrektorem artystycznym transmediale – festival for art and digital culture berlin, zaś w latach 2005 – 2007, dyrektorem artystycznym TESLA – Laboratory for Arts and Media w Berlinie. Od 1995 r. do roku 2000, piastował funkcję kierownika projektu w ramach V2_Organisation Rotterdam, Institute for the Unstable Media UN. Wystawy, których był niezależnym kuratorem, to m.in. projekty w Van Abbemuseum Eindhoven, FACT Liverpool, Hartware Dortmund, Stedelijk Museum Amsterdam, Media Art Biennale Seoul, Skuc Gallery w Ljubljanie, w TENT/Witte de With w Rotterdamie, oraz wraz z Kontejner / MaMa w Zagrzebiu. Broeckmann studiował historię sztuki, socjologię i medioznastwo w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Posiada tytuł doktorski z historii sztuki University of East Anglia w Norwich w Wielkiej Brytanii, gdzie zajmował się wykorzystaniem fotografii portretowej w XIX-wiecznych naukach humanistycznych. Jest współzałożycielem Les Jardins des Pilotes oraz stowarzyszenia mediów mikro z siedzibą w Berlinie. Współprowadzi także listę mailingową Spectre. Jest redaktorem „Place Studies in Art, Media, Science and Technology. Historical Investigations on the Sites and the Migration of Knowledge” (wraz z Gunalanem Nadarajanem, Weimar 2009), oraz „30 Years After Les Immatériaux” (wraz z Yuk Hui, Lüneburg 2015). Niedługo planowana jest publikacja monografii jego autorstwa na temat XX-wiecznej sztuki maszynowej (2016).